Polsko-słowacki „Pejzaż horyzontalny”
W niedzielny wieczór 12 września na dziedzińcu zamku w Kieżmarku podczas koncertu pt. "Motywy różnych kultur pogranicza polsko-słowackiego" zabrzmiały kompozycje Jana Kantego Pawluśkiewicza.
W niedzielny wieczór 12 września na dziedzińcu zamku w Kieżmarku podczas koncertu pt. Motywy różnych kultur pogranicza polsko-słowackiego zabrzmiały kompozycje Jana Kantego Pawluśkiewicza.
Różnorodność tematyczna i rozmaitość motywów muzycznych w twórczości Jana Kantego Pawluśkiewicza sprawia, iż jego utwory są doskonałym przykładem czerpania przez artystę inspiracji z bogactwa wątków i melodii różnych kultur pogranicza polsko-słowackiego. Podczas kieżmarskiego koncertu kompozycje pochodzącego z Nowego Targu artysty wykonali: Orkiestra Kameralna Akademii Beethovenowskiej pod kierownictwem artystycznym Haliny Jarczyk oraz soliści: Elżbieta Towarnicka – sopran, Andrij Shkurhan – baryton, Jacek Wójcicki – tenor i Lukáš Šimonov – tenor wykonali kompozycje Jana Kantego Pawluśkiewicza. Towarzyszyli im Jacek Bylica i Konrad Mastyło na fortepianie oraz Halina Jarczyk na skrzypcach. W programie koncertu znalazły się m.in. fragmenty koncertu Amat Vita, Nieszporów Ludźmierskich, poematu Harfy Papuszy do słów romskiej poetki Bronisławy Wajs Papuszy, oratorium Przez te ziemie przeszedł Pan. W drugiej części zabrzmiały lżejsze utwory znane z repertuaru Piwnicy pod Baranami. W ich wykonanie chętnie włączyła się publiczność, wśród której liczną grupę stanowili miłośników muzyki Jana Kantego Pawluśkiewicza przybyli do Kieżmarku z Nowego Targu.
Koncert był zwieńczeniem kilkudniowych warsztatów muzycznych, w których uczestniczyli uczniowie i nauczyciele słowackiej szkoły muzycznej. Podczas wykładów i intensywnych ćwiczeń poznawali oni tajniki kompozycji Jana Kantego Pawluśkiewicza, a efekty ich pracy i prób mogliśmy usłyszeć w czasie koncertu, gdy razem z orkiestrą, solistami i kompozytorem wykonali finałowy utwór pt. Pejzaż horyzontalny.
Zachęcamy również do przeczytania interesującego wykładu dr hab. Anny Burzyńskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zatytułowanego Jan Kanty Pawluśkiewicz – artysta totalny, który został wygłoszony 29 czerwca 2007 roku na zamku w Niedzicy. Autorka przedstawiła w nim artystę jako „w pełnym tego słowa znaczeniu twórcę »transwersalnego«, tworzącego na styku rozmaitych kultur, których znaki mieszają się i przeplatają w jego dziełach, tworząc z nich własne, nowe jakości. […] Ten swoisty synkretyzm kulturowy jest już trwałym i rozpoznawalnym wyróżnikiem muzycznego stylu Jana Kantego Pawluśkiewicza – najczęściej pojawiają się tu ślady jego ukochanej kultury podhalańskiej, ale także słowackie, węgierskie, romskie, żydowskie, hiszpańskie, południowosłowiańskie, a nawet orientalne”. O drugiej artystycznej pasji Jana Kantego Pawluśkiewicza – malarstwie oryginalną techniką żel-artu pisze natomiast Jerzy Brukwicki. Oba teksty opublikowane zostały przez Związek Euroregion „Tatry” w specjalnym wydaniu naszego rocznika Pogranicze Polsko-Słowackie 2007
Anna Burzyńska, Jan Kanty Pawluśkiewicz - artysta totalny (0.36 MB)
Jerzy Brukwicki, Żel-art Jana Kantego Pawluśkiewicza (0.33 MB)
Program koncertu (0.21 MB)
W dniu 7 marca 2024 r. w Ośrodku Współpracy Polsko-Słowackiej w Nowym Targu odbył sie XXX Kongres Związku Euroregion "Tatry".
W dniu 7 marca 2024 r. w Ośrodku Współpracy Polsko-Słowackiej w Nowym Targu odbędzie sie XXX Kongres Związku Euroregion "Tatry"
W dniu 28 lutego 2024 r. w Ośrodku Współpracy Polsko-Słowackiej w Nowym Targu odbyła się konferencja rozpoczynająca realizację projektu pn. „Bezpieczeństwo przede wszystkim” realizowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Interreg Polska - Słowacja 2021-2027.
W dniu 16.02.2024 r. w siedzibie Związku Euroregion "Tatry" odbyło się posiedzenie Rady.