MALARSTWO MIROSLAVA POTOMY I STEFANA TELEPA

wyd. Związek Euroregion „Tatry”, ss. 24, Nowy Targ 2012

Twórczość artystów amatorów z nurtu sztuki naiwnej i art brut, która pozostaje poza głównymi, uznanymi kierunkami sztuki, na peryferiach oficjalnych konwencji i stylów jest szczególnie interesująca i warta popularyzacji. Dlatego też w 2009 roku ogłosiliśmy Biennale Sztuki Naiwnej i Art Brut Pogranicza Polsko-Słowackiego im. Edwarda Sutora. Głównym przedsięwzięciem biennale był konkurs twórczości artystów amatorów z kręgu sztuki naiwnej i art brut, w którym wzięło udział 40 artystów, w tym 27 z Polski i 13 ze Słowacji. Jury konkursu pod przewodnictwem Leszka Macaka, kolekcjonera sztuki naiwnej i  właściciela Galerii d’Art Naif w Krakowie przyznało dwie równorzędne pierwsze nagrody malarzom: Stefanowi Telepowi ze Zdyni za cykl obrazów pt. W domu i w karczmie oraz Miroslavowi Potomie ze Stročína za obrazy pt. Na gazdovskom dvore, Zo skansenu i Z kostola.
 
Obu malarzy zaprosiliśmy do zaprezentowania swojego malarstwa w Ośrodku Współpracy Polsko-Słowackiej w Nowym Targu podczas wspólnej wystawy z cyklu Artyści pogranicza polsko-słowackiego. Na obrazach tych artystów ożywają tradycyjne zajęcia i obyczaje mieszkańców Beskidu Niskiego, wpisane w pełen uroku krajobraz. Choć obaj nie spotkali się nigdy wcześniej i nie znali, to w  ich malarstwie można dopatrzeć się wielu podobieństw. Przebija z nich jakaś tęsknota za tradycyjnym rytmem życia. Ich wypowiedzi artystyczne są szczere i bezpośrednie, pozbawione zapożyczonych manier, bardzo realistyczne i proste w formie. Wystawie towarzyszył dwujęzyczny, polsko-słowacki katalog.

Publikacja bezpłatna, dostępna w biurze Związku Euroregion "Tatry" w Nowym Targu oraz poniżej w wersji elektronicznej.